Veckans träningslista v.25

17/6 – 23/6 2019

VECKANS BÄSTA PASS
Måndagens minitri med Sandra. Vårt fokus var att träna på växlingarna och OJ vad ovant det kändes. Ett kul pass med mycket variation – precis som triathlon är. 300m OW simning, 20km cykling och 3km jogg.
VECKANS TRÄNINGSKOMPIS
Får även bli Sandra då för måndagens pass. Riktigt kul!
minitriträning
VECKANS MEST UTMANANDE PASS
Tagit det ganska lugnt denna veckan efter VR, för att inte slita för mycket på kroppen även om den känts pigg. Så inga direkt utmanande pass!
VECKANS TRÄNINGSLÅT/PODD
Konditionspodden – Sommarspecial med Lisa Nordén. Tycker som vanligt att en podd med Lisa Nordén är bra och inspirerande!
VECKANS MOTGÅNG
Lite ont i skadan igen efter måndagens lilla minitri. Attans. Surt. Gör vad jag kan för att det ska återgå och bli bättre.
VECKANS REFLEKTION
Det är en så fin linje mellan att göra för lite eller för mycket när det kommer till min rehab för skadan. Skrev ett inlägg om min utmaning med rehaben. Läs gärna det HÄR.
VECKANS ”HELL YEAH”
Beställt en GoPro Hero 7 Black. Väntar nu bara på att den ska levereras så ska det bli bättre och roligare bilder från min sida!

Snygga cykelbrännan i favorit baddräkten från FrekerSports. 10% rabatt på ett helt köp med koden “SofiaH”.

EXTRA FOKUS FÖR KOMMANDE VECKA
Tempocykling inför Jönköping HIM och ladda inför Jönköping OW på lördag. Både jag och Niklas ska dit och köra. Jag 2800m och Niklas 1400m. Skönt så slipper vi tävla mot varann 😉

Kram från Sofia

Advertisements

Min tuffaste utmaning just nu

Finns det något svårare än att hålla sig till en uträknad rehabplan?

Min gäller just nu att komma tillbaka till löpningen. Jag har för er som följt mig fått en stressfraktur i bäckenet (nedre publisbenet på höger sida). Jag fick denna i slutet av februari och har precis nu börjat komma igång lite smått med löpningen.

Vissa löppass (eller snarare joggar/lunkar) har känts helt smärtfritt både under och efter medans vissa har det gjort lite ondare både under och efter. Väldigt svårt att veta varför och vad det är som orsakar de gånger det känts helt bra vs. ondare. Smärtan går i regel ner igen 1-2 dagar efter vilket är på gränsen då det helst ska ha gått ner senast 24h efter för att det inte ska ha varit “för mycket”. Men känns konstigt när jag gjort samma sträcka/fart ett pass innan och inte fått ont… Detta med dagsform. 

Har stämt av med min coach och sjukgymnast och de båda tycker det är rimligt att öka med ca 10% per vecka för att inte gå för fort fram. Här blir jag ivrig och börjar drömma. Bara för jag lyckats ta mina första löpsteg utan smärta drömmer jag om halvmaror, Ironman och långa härliga löppass. Även om det såklart inte är fel att drömma så ger det mig själv lite falska förhoppningar. Jag har räknat ut exakt när jag kan klara av en viss distans med planen 10% ökning per vecka.

Men nu kommer vi till det utmanande. Vad gör jag när jag faktiskt har lite känningar i skadan. Då måste jag hålla tillbaka. Måste vara smart och stark nog att kunna avböja från planen för att se det långsiktigt. Samma sak att om det känns 100% bra, att inte springa den där 1 minuten extra. För det kan vara den som gör att det sedan rinner över!

Så min utmaning just nu är att följa planen MEN att också våga avvika från planen. Jag har förhoppningar om lopp i slutet av sommaren men borde nog inse att det inte är sunt. Jag får inte stressa detta nu. Det är nästa sommar/säsong som gäller för mig. Då vill och SKA jag vara hel och stark!

minitriträning

Bild på mig och Sandra i måndags när vi gjorde ett liten minitriathlon för att träna på växlingar. 300m simning, 20km cykling och 3km jogg. Detta gjorde dock att jag fick ondare i skadan… Kanske det sliter så mycket mer att cykla innan löpningen? Invigde även min nya triathlondräkt (Klubb Team 30k IF)! Vad tycks? 

Har du en rehabplan att följa? Eller kanske pre-hab? Hur går det? 

Kram från Sofia

 

Veckans träningslista v.24

10/6 – 16/6 2019

VECKANS BÄSTA PASS
Jag var ganska sliten i kroppen hela veckan fram till fredagen utan någon egentlig anledning jag kunnat komma på. Tränade mindre och lugnare i veckan för att ladda inför VR och tycker inte jag varit extra stressig på jobbet eller annat. Men ibland beter sig kroppen bara oväntat. Så ett bästa pass har jag inget förutom självaste Vätternrundan!
VECKANS TRÄNINGSKOMPIS
Niklas. Även om vi inte tränade något pass ihop så var det absolut roligaste på hela veckan att vi genomförde Vätternrundan tillsammans!
VECKANS MEST UTMANANDE PASS
Helt klart Vätternrundan får jag säga då. Min race report hittar ni HÄR.

VECKANS TRÄNINGSLÅT/PODD

Hälsa inifrån Avsnitt 2 – Stress vän eller fiende?
Framgångspodden Avsnitt 278 – Camilla Läckberg, Hatad äslkar & snuskigt rik.
Triathlonsnack Avsnitt 7 – Gabriel Sandör (Riktigt nöjd över detta avsnitt och så kul att intervjua!)
VECKANS MOTGÅNG
Att kroppen, eller framförallt benen kändes slitna och trötta utan att jag visste varför. Men det hjälpte nog att ta det lugnare och göra det jag kunde för framåt fredgen kändes det bättre!
VECKANS REFLEKTION
Kroppen är ganska bra och klarar ganska mycket!

VECKANS ”HELL YEAH”
Check på Vätternrundan sub-10 trots en hel del otur i vår klunga på loppet runt sjön!

EXTRA FOKUS FÖR KOMMANDE VECKA
Var och kollade på Linköping triathlon idag (söndag) och blev så pepp och inspirerad till att tävla och bli bättre! Så nu ska jag träna på! Fokus simning och framförallt hålla i min rehab plan för stressfrakturen!

Kram från Sofia

Vätternrundan 300k 2019

Vilken utmaning. Målet var Sub-10 med NocOut.

Vi tar det från början:

Jag tog ledigt dagen innan (fredagen) för att kunna ta det lugnt och bara göra det jag och kroppen kände för. Fick en toppendag med att träffa Hanna för lite snack, poddinspelning, joggade 4km, invigde med lugnt sim på Tinnis (utebassängen i Linköping) och åt och drack mycket.

Klockan ringde 03.00 på lördagen för att bli upphämtade av Rasmus och Katarina 03.30. Vår starttid var 05.24. Som vanligt blir det alltid lite stressigt och nervöst precis innan start att hinna klart med nummerlappar och framförallt nervös-kissa innan start. Sedan var vi 26 personer som skulle komma i ordning så tidigt på morgonen.

Jag tänker inte gå igenom loppet i detalj då det känns lite för långt och mestadels cyklade vi bara på. Jag hade inte en enda energisvacka under hela loppet, kände mig stark och det enda jag kan “klaga” på kroppsligt var ont i rumpan från sadeln sista 3-4 milen.

Jag var duktig med att dricka vatten/inta salter/gels varje gång jag var längst bak i klungan som var tanken men ändå borde jag nog druckit mer.

Vi hade helt perfekta väderförhållanden med moln/sol, varma grader och inte alls mycket vind. Men mycket kan hända ändå med alla cyklister och trafik i rörelse under 300km.

Vi hade lite otur i vår klunga som var på 26 personer med två fall redan första 8 milen. Som tur var blev ingen så skadad att de inte kunde cykla vidare men blev en cykel på mek under ena depån vilket tog ca 20 extra min. En punka och några kedjehopp tog ytterligare lite oplanerad tid. Trots det så får vi tacka de bra väderförhållandena för vi rullade över mållinjen på 09.42. Så vi klarade klungans mål med sub-10.

Extra stolt över min bättre hälft Niklas! Så kul att göra detta ihop!

Kram från Sofia

 

Veckans träningslista v.23

3/6 – 9/6 2019

VECKANS BÄSTA PASS
Distanspasset på cykeln med bästa Katarina. 60km i lagom tempo och snickesnackade hela vägen om allt och ingenting. Tiden bara susade iväg.
VECKANS TRÄNINGSKOMPIS
Även här distanspass på cykeln i perfekt väderförhållande (soligt, lagom varmt och inte alls mycket vind) med Katarina. Världens bästa träningskompis!

VECKANS MEST UTMANANDE PASS
Får nog säga långpasset i torsdags med NocOut sub-10. Även om vi hade ett lunchbreak på nästan 2h så är 180km långt! Och det är väldigt mycket kvar till 300km!

VECKANS TRÄNINGSLÅT/PODD

ATC 285: Is there an optimal cycling cadence? Plus Finding your tempo pace. En ny podd jag rullat över som jag tyckte var väldigt intressant och vettigt.
VECKANS MOTGÅNG
Att tävlingssäsongen nu är i full gång och jag egentligen skulle kört Uppsala triathlon SM, vilket är inte jobbigt mentalt. Jag vill så gärna tävla!
VECKANS REFLEKTION
300km på cykel är väldigt långt! Efter att ha cyklat 180km i klunga i torsdags med ett lååångt lunchbreak och bli ganska stum och “uttråkad” kommer det bli kämpigt att cykla nästan lite långt till på Vätternrundan. Men framförallt tänkte jag på alla de som kör Ironman. Alltså att springa ett maraton efter att ha cyklat 180km! Respekt.

VECKANS ”HELL YEAH”
Joggade 3km på löpband i 6km/h utan att få ondare! En riktig Hell Yeah och håller hoppet uppe nu att det bara går åt rätt håll!

EXTRA FOKUS FÖR KOMMANDE VECKA
Laddning inför Vätternrundan på lördag. Start 05.24 med NocOut sub-10.

Kram från Sofia

Triathlonsnack

Ni missar väl inte vår podd om triathlon? Avsnitt 6 där vi pratar om cykling har precis släppts!

Finns där poddar finns!

Kram från Sofia

Inspiration vs. avundsjuka?

Det är en fin linje för mig mellan inspiration och avundsjuka. Jag tror många andra kan hålla med?

Efter att sociala medier bombaderats i helgen med folk som kört Stockholm Marathon, Borås triathlon, Borås Swimrun och Siljan runt så blir jag inspirerad och jättetaggad på att själv tävla och prestera!

Jag skulle haft mitt första race för säsongen nästa helg, Uppsala triathlon. Men pga min skada kommer det inte att ske, vilket gör att inspirationen rinner över lite mot avundsjuka. Är det fel? Konstigt?

Mina tankar vimlar runt i att det är så orättvist att jag är skadad men alla andra kan tävla. Jag vet att många bollar med sina egna små skador och skavanker men det syns inte i sociala medier.

Det som syns mest är folk som gör person bästa, vinner eller är allmänt supernöjda och glada.

Blandningen av inspiration och avundsjuka skapar i alla fall motivation hos mig. JAG SKA BLI EN AV ER. Som genomför ett race och är glad och nöjd.

Jag kämpar vidare med rehab och det jag klarar av. Ett steg i taget.

Har du känt eller känner du igen dig i mina tankar?

Kram från Sofia