Ledig vardag = extra tid för träning?

Är lyckligt lottad att ha klämdagen idag ledig. För mig innebär ofta lediga dagar mer tid för träning (och återhämtning i form av mer sömn och självvalda rutiner/tider).

Jag gick upp i vanlig ordning som om jag skulle till jobbet och tog mig till simhallen. Ett bra val då det endast var jag och kanske 3 personer till i hela bassängen! Jag kände bra flyt från start och blev 3000m simning fast jag egentligen tänkt mig 2000m. Tror det beror mycket på kontinuiteten jag haft med simningen, fick till fyra pass i förra veckan, även om de enskilt inte gick jättebra så är det mycket vattentid/vattenvana. Tror att det gör mycket för simningen. Blev i alla fall en riktigt bra start på dagen. Cyklade hem och laddade upp med en stor kopp kaffe innan Anders kom för att coacha mig till pass nummer två..cykling!

Jag har inte riktigt fått till cyklingen eller tjusningen med den ännu. Har en del att jobba på här. Då är det bra att bestämma tid med någon som “drar mig ut”. Detta hjälpte absolut idag, jag var faktiskt taggad från start på att “cykla lite längre” och det blev både längre och snabbare än jag någonsin cyklat innan. Distansen stannade på 5.7 mil och ett snitt på 29.9 km/h (jag brukar i vanliga fall ligga runt 22 km/h kanske…). Det var riktigt kul att cykla med någon duktig, speciellt att ligga på rulle efter Anders i motvinden hela vägen! Ett pass som nu i efterhand känns riktigt bra att ha genomfört och börjar gilla cyklingen mer och mer, gillar ju när jag behöver utmana mig och kämpa lite som jag fick idag för att försöka hålla tempo.

Imorgon har Anders och Marie lurat med mig på ett litet lopp. Tåkern runt, 6.7 mil, så 1 mil längre än dagens runda. Är faktiskt nervös men ska samtidigt bli riktigt kul!

På eftermiddagen efter jag ätit lunch och återhämtat mig en aning drog jag på mig löparskorna för att följa mitt “rehab-schema” för löpningen. Aningen trötta ben efter cyklingen får jag erkänna, men vet också att jag ska springa kort och långsamt så det var mest skönt. Kändes aningen i benen de första 3 km men resterande kändes faktiskt väldigt bra.

Så sammanfattningsvis en bra träningsdag och jag känner bara TRÄNINGSGLÄDJE i hela kroppen. Jag bara totalälskar denna idén med triathlon just nu! Är så taggad på alla sätt och att äntligen träna för något igen. Även fast jag inte kört något lopp ännu (har mitt första sprint den 1 juli), men variationen av de 3 disciplinerna, mängdträningen och kontinuiteten som behövs passar mig som handen i handsken. Ska bara vara duktig och försöka hålla i min rehab och styrketräning också så att kroppen håller.

Brukar ni generellt sett träna mer eller mindre på lediga dagar? 

 

Styrkekram från Sofia

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s