Att träna ensam eller med andra?

Vi alla är olika med vad vi föredrar – att genomföra våra träningspass helt på egen hand eller att träna med en kompis eller i grupp.

För mig beror det mycket på vilken aktivitet/form av träning det är jag ska utföra, vilket syfte jag har med passet och även bara vad jag känner för just i stunden.

Merparten av mina träningspass gör jag på egen hand och är det löpning, kondition på gymet eller styrketräning så lyssnar jag gärna på en podd undertiden. Simning och landsvägscykling på egen hand så är det mina egna tankar som virrar runt i huvudet. Det blir lite som meditation för mig. Jag kan tänka på allt och ingenting, smått och stort, planera resten av dagen, vad jag ska ha på mig till jobbet eller vad som ska lagas till middag t.ex. Mina tankar brukar faktiskt göra att tiden går ganska fort. Men det ska tilläggas att dessa pass då är lågintensiva och inga intervaller. Kör jag intervaller så är det mest intervallerna jag tänker på i den stunden 🙂

Löpning är som terapi och bidrar med så mycket välmående och glädje i min vardag. Det är något jag verkligen känner nu när jag har kunnat börja springa kortare sträckor igen. (Jag skadade mig i mars 2016 och sprang då ca 4ggr i veckan på 10-20km per pass). Sedan dess har jag inte tagit ett löpsteg fram tills nyligen. Efter varje liten joggingrunda nu känner jag hur glad jag blir. Glad för det lilla. Det är viktigt för mig att fokusera på vad jag KAN göra och inte på vad jag inte kan. Det jag ville komma till är att jag längtar tills jag kan gå ut på en lång löprunda, lyssna på en bra podd och inte behöva bromsa mig själv eller vara orolig för någon skada.

Som variation gillar jag även att gå ut och springa tillsammans med någon vän. Speciellt om syftet är att springa i ett lugnt tempo. Då kan vi prata och få kvalitetstid samtidigt. Löpning i grupp har jag inte gjort så många gånger, jag tänkte börja med det precis innan jag blev skadad så det är något jag får ta upp igen längre fram.

Sedan har vi spinningen, jag är som många vet spinninginstruktör på World Class i Linköping 2-4ggr i veckan (2ggr nu över sommaren). Och då älskar jag såklart gruppträning! Ju större grupp desto roligare men det är också en mental utmaning om det är en liten grupp eller kanske bara en annan person som kör! Gillar spinningen lika mycket för det. Då är det 100% musik och intervaller som gäller. Även om jag skulle få för mig att köra ett spinningpass på egen hand. Det är en annan sorts glädje att genomföra en grymt jobbigt pass i grupp. Man delar den jobbiga upplevelsen och den underbara känslan av endorfiner efteråt!

Cyklingen utomhus måste jag ändå säga är mycket roligare med en kompis eller i grupp! Jag har endast cyklat helt ensam 2 ggr och föredrar absolut sällskap. Dels för att uppleva rundan tillsammans, kunna pusha varandra, prata när tillfälle ges och framförallt känner jag en större säkerhet att cykla med någon då landsvägscykling faktiskt kan bli farligt. Vet att många andra cyklar ensamma med musik i lurarna, vet inte om jag skulle våga och känna mig säker med det mitt i trafiken.

Simningen går såklart att köra i grupp också. Jag har gått en crawlkurs med NocOut och Pontus Palmqvist vilket var hur kul som helst och absolut vad jag behövde i kontrast till mitt malandes framochtillbaka längd efter längd när jag annars går till simhallen. JAg bestämmer också då och då träff med en kompis att åka dit tillsammans för att det gör det enklare att komma dit 😉 Men oftast kör vi sedan olika pass i bassängen. Men att veta att någon annan kämpar lika mycket bredvid en motiverar också!

Det är de träningsaktiviteter jag utövar främst – spinning, cykling, löpning, simning och lite styrketräning. Älskar det alltihop på sitt egna sätt!

Sedan som jag nämnde lite ovan så beror det på syftet med passet. Ibland planerar jag efter om jag har sällskap eller ej, ibland planerar jag sällskap efter syftet med passet. Intervaller känner jag ofta att det blir enklare med andra omkring mig som pushar på, samtidigt som jag går mer in i mig själv för att fokusera och prestera. Samma med lågintensiva pass så är det skönt att fördriva tiden och kanske få lite kvalitétid med någon annan men också skönt och behövligt att vara i mina egna tankar.

Generellt skulle jag nog ändå säga sällskap på långlöpning, långcykling, intervaller i simning, spinning och delvis intervaller i löpning. Men ensam på lågintensiv simning, styrketräning och vissa löppass. Svårt att beskriva när jag föredrar vad. Är nog mycket dagsform och mindset 🙂 Så sammanfattningsvis gillar jag både att träna ensam & med andra!

Föredrar du att träna i grupp eller ensam? Bor du i Linköpingstrakten och vill träna ihop med mig? Säg till! 😀 

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s