Stockholm Marathon 2018 – race report

Den stora snackisen veckan innan blev högsommarvärmen och min uppladdning handlade mest om att dricka mycket vatten, salta extra på maten och dricka resorb. Jag var ganska spänd på hur kroppen skulle reagera på värmen. Jag försökte läsa på om alla tips inför loppet och kom fram till att det kommer bli vätskepåfyllning varannan kilometer.
På jobbet hade vi problem med AC och jag jobbade hela veckan i 27-28 grader, det var kanske bra och kroppen acklimatiserade sig.

Det positiva med värmen var att min inställning inför loppet blev att bara gå ut och göra mitt bästa. Inga tidsmål eller stress över att prestera som bäst när det gäller, jag var ganska avslappnad inför start.
Jag och min syster möttes upp i Stockholm och åkte till Stockholm stadion,jag gav min syster en startplats i julklapp och tanken var att genomföra detta tillsammans.
Tyvärr fick min syster problem med sin höft under våren och tre veckor innan start ramlade hon på sin racer och blev blåslagen så hennes uppladdning var inte den bästa.

På startlinjen kunde vi känna förväntan i luften och jag blev lite rörd när Sveriges nationalsång sjöngs och JAS flygplan flög över oss 🇸🇪

12:10 startade vi och redan efter ett par kilometer kände jag mig torr i munnen. Första delen av den nya banan i år skulle vara lättare men jag tyckte den var tuffast. Benen kändes tunga i värmen och det var väldigt varmt inne i stan och den svarta asfalten brände på benen 💦
Vi sprang på i ett ganska högt tempo i början och kanske att det också straffade sig i värmen. Det blev vatten, sportdryck, dusch och blötlägga kepsen redan från start.
Under loppet fick jag också extra energi från Enervit gel som jag hade med mig.

Våra familjer hejade på oss redan efter 4 km och tog sig sedan till Rålambhovsparken vid ca 8 km och hejade fram oss 👏
En kompis till mig och hennes familj fick jag se vid Kungsträdgården och det gav också mycket extra energi när de hejade.

Jag och min syster hängde ihop under de första 13 km när hon började känna att det gick tungt och tyckte att jag skulle springa på. Jag tyckte också det kändes tungt men vi skiljdes åt.
Marathon loppet är bland det tuffaste lopp jag genomfört mentalt och det är svårt att hålla ihop och springa med någon annan under 42km. Man har toppar och dalar vid olika tidpunkter och man går liksom in i sig själv.

Bästa delen av loppet för mig var mellan 15-25km. Kroppen började vänja sig vid värmen och benen kändes lättare. Mellan 15-21km gick banan på Östermalm i skugga från en allé med träd ut mot vackra Djurgården. På Djurgården fläktade det skönt från havet.
Jag peppade mig själv med positiva tankar och jag kände mig trygg att jag hade tränat långpass och hade sprungit upp mot ca 34 km som längst.

När jag kom tillbaka till stan efter Djurgården började den tuffa utmaningen att ta sig upp på Söder från Slussen och det blev jobbigt.
Det var mer kuperad bana och en farthållare med måltid 4 tim kom ifatt mig och det kändes mentalt jobbigt.
Jag hängde på farthållaren men i uppförsbacken vid Folkungagatan från Söder Mälarstrand fick jag ge upp. Mitt mål var från början att springa Stockholm Marathon mellan 3:45-4:00 tim.

Jag hade bara Västerbron i tankarna när jag sprang för andra gången på Hornsgatan.
Min familj stod kvar i Rålambhovsparken när jag passerade 34 km och jag längtade efter att få se dem 💕 Jag fick veta av dem att min syster hade kämpat på och fått tillbaka krafter och hon var bara ett par kilometer efter mig. Det gav mig motivation att fortsätta kämpa mot mål 💪

De sista 7 km var de längsta någonsin. Jag har ca 7 km hem från jobbet och försökte tänka på hur många gånger jag sprungit de 7 km utan problem.
Den sista stigningen från Strandvägen upp till Stadion är lite suddig och det gjorde ont överallt. Minnet jag har är att det trots allt var en väldigt glad stämning bland alla löpare och alla försökte peppa varandra sista biten 👏

Upploppet och känslan att passera mållinjen i Stockholm Marathon 2018 är fantastisk men det är först nu efteråt som jag tänker tillbaka på ögonblicket med ett leende på läpparna och känner mig stolt.
Tiden blev 4:05:59.
Efteråt låg jag och min syster utsträckta i gräset på fotbollsplanen vid målområdet och njöt av det fina vädret och vår prestation.

Kram från Sandra

 

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s