Björsäter sprint triathlon- race report

Ännu en andraplats på hyllan. Mitt tredje triathlon och en Sprintklass även detta, 380m simning, 18km cykling och löpning 4.2km.

Kul att jag kände ett gäng andra som skulle medverka i loppet och även att jag hade med mig bästa supportrarna Niklas & Erika. Vi var på plats i god tid för att lägga ut våra saker (åkte med Sandra och Mikael som också körde loppet) då de två växlingsområdena var på olika ställen. Hämtade ut nummerlappen och gjorde oss redo.

Jag bestämde mig för att simma utan våtdräkt för att testa det då det säkert blir våtdräktsförbud nästa helg i Västervik. Kanske det som gjorde lite att jag var långsammare i simningen? Men simningen under detta lopp var ingen härlig upplevelse. Väldigt mycket sparkar och ben, trångt och kom liksom inte förbi folk. Fick lite panikkänslor så var lättad när jag kom upp ur vattnet och glad när jag såg Sandra och även Eva som jag känner precis framför mig. Min simning tog 8.39min, vilket på samma distans loppen innan tagit ca 6 min.

Sprang uppför till växlingen för cyklingen och kändes som en lättnad att vara på cykeln. En del motvind och uppför första 10km innan man vände en kon för att cykla tillbaka. Försökte räkna innan vändningen och tror det var 5, 6 eller 7 tjejer framför mig. Efter konen cyklade jag nog om 2 eller 3 tjejer i medvinden. Tryckte på bra och kände mig stark under cyklingen! Tiden blev 31.41 enligt min klocka.IMG_20180804_180833_865.jpg

In till T2 och ut på löpningen. Kändes faktiskt helt okej i benen till en början men kom två ganska branta backar på en gång som sög rejält i benen. Kände även lite i skadan i andra backen men som tur va gick det över strax efter. Var variation av terräng och asfalt. Men jag kände efter backarna att det va väldogt tungt för både ben och andningen. Såg Maria lite längre fram vilket gjorde mig glad och taggad för jag såg att jag skulle springa om henne om jag höll mitt tempo 😉 sprang om henne när vi fifflade vid vattenstationen efter drygt 1km. Efter det så kämpade jag mot varje km skylt och såg jag någon framför mig var det mitt mål! Sprang om kanske 3 eller 4 tjejer och kom i mål som 2a bland tjejerna på 1.00.02. 12 sekunder efter ettan. Skulle loppet varit 1km mer så hade jag nog faktiskt lyckats springa om då jag tog in på ettan mer och mer. Men ändå nöjd med löpningen! Löptiden blev 17.15min enligt min klocka med snittfart på 4.21km/h.

Älskar tävlingskänslan och är nervös redan nu inför Västervik nästa helg med dubbla distansen!