Sandras race report av Björsäter sprint triathlon

Mitt första sprint triathlon lopp den här sommaren blev Björsäter Triathlon 🏊‍♀️🚴🏻‍♀️🏃‍♀️
Jag har tidigare erfarenhet av loppet och detta blev min fjärde start men andra gången som jag genomförde alla tre distanser själv. Två gånger har jag varit med i ett stafettlag om tre personer och simmat första sträckan. Det är mitt tips till er som aldrig testat triathlon, börja med att vara med i ett stafettlag, superkul!

Förra året var min debut på hela distansen och mitt mål i år var att förbättra min tid från förra året, 69:57.
Jag är i bättre form i år efter att ha ökat på träningsmängden per vecka och har framförallt tränat mer simning och har en bättre grundform i löpningen efter all träning inför marathon i våras.
Men väderförhållanden går inte alltid att styra över.

Jag åkte tillsammans med Sofia och hennes hejarklack och min man Mikael som också var med i loppet.
Vi lade först ut löparskor vid växling cykel/löpning vid målområdet på Björsäter Idrottsplats.
Sedan cyklade jag och Sofia ut till sjön Risten där starten och simningen började.
Vi förberedde våra cyklar med tillbehör inför växling simning/cykel och jag bytte om till min nya triathlon dräkt 👌

Jag var lite nervös inför start och framförallt inför cyklingen. Jag har bara cyklat ca 20 mil i år. Jag försökte peppa mig själv med att våga köra och trampa på, även i utförsbackar ( Sofias tips ).
Dags för start och vi gick i det “varma” vattnet, temperatur 25 grader. Jag skippade våtdräkt och kände mig bekväm med att simma i min tri-dräkt som jag tränat i förra veckan när jag laddade med OW simning i sjö vid vår sommarstuga.

Starten gick, 380 M simning framför mig och jag kände mig direkt instängd, det var trångt och mycket ben och armar i vägen. En bit ut i sjön var det mycket vågor och jag fick kämpa i vattnet. Försökte andas lugnt men fick inget bra flyt alls och istället fick jag flera kallsupar. Jag fick stanna upp och simma några bröstsimtag för att hämta andan och få ned pulsen.
Blev stressad av att tiden gick och att simningen min starkaste del av loppet som jag känner mig bekväm med inte alls kändes bra.
På väg upp ur vattnet kom Sofia precis bakom och det gjorde mig lugnare. Det var enda gången jag såg Sofia innan hon försvann som en raket på cykel 😅

Min första växling var helt ok men det går absolut att förbättra.
Nu var jag iväg på cykeln för att beta av 18 km. De första km var tunga och flera medtävlare cyklade om mig vilket var mentalt jobbigt.
Vi cyklade in mot Björsäter och efter att jag passerat samhället började det kännas mycket bättre och jag försökte hela tiden komma ifatt cyklisten framför. Det var motvind och det brände i benen i uppförsbackarna men jag hade gott självförtroende och körde nu istället om flera medtävlare. I Värna vände vi runt en kon och cyklade tillbaka samma väg. Medvind och skönt att vara på väg mot mål gjorde att sista delen av cyklingen kändes riktigt bra.

Växling cykel/löpning gick inte så bra tyvärr, jag kopplade loss höger fot från pedalen och försökte gå av åt vänster, inget bra beslut och jag ramlade 🙈 Som tur är ramlade jag på gräs i låg fart och det gick bra. Jag fick hjälp av en funktionär att lyfta upp cykeln som hamnade över mig, tacksam för det. Fick några blåmärken och olja på benet men som sagt inget jag kände av där och då.

Sista delen var löpning 4,2 km i terräng och på asfalt. Jag kom ihåg från förra året att banan började med en tuff uppförsbacke i terräng och den var lika tuff i år.
Mina barn och svärföräldrar gjorde high five efter första kilometern och min äldsta dotter skrek att pappa är dig hack i häl och det gav såklart extra kraft 😜
Jag försökte slappna av och andas lugnt men min puls var hög och jag var trött i benen efter cyklingen.
Jag såg på min klocka att det skulle bli på gränsen att slå min tid från förra året och jag försökte bara göra mitt bästa och ta en kilometer i taget.

Upploppet till mål kändes bra och jag fick glada hejarop från vänner i publiken. Jag är född och uppvuxen i Åtvidaberg som ligger nära Björsäter och kände flera deltagare och publik vilket var extra roligt.
Min tid blev 69:08, drygt en minut bättre än förra året. Är lite besviken för jag hade hoppats på en tid runt 66-67 min vilket jag tror är möjligt.
Det får bli revansch i Ekängen sprint triathlon om några veckor 💪
Efter loppet firade jag och min man med pizza och bio, härlig avslutning på en rolig och händelserik dag 😎