Hur är status?

Hur går träningen för mig? Jag tänker att det är bra att stanna upp och reflektera lite även mitt under off-season/uppbyggnadsperioden. Något kanske behöver justeras?

Som jag nämnt tidigare så är mitt stora fokus just nu simning, så största delen av min reflektion hamnar där.

Löpningen tog sig automatiskt till en reflekterande stoppelare då jag fick en muskelbristning högst upp på höger insida lår för nu två veckor sedan. Jag har fortfarande inte sprungit sedan dess och skadan känns tyvärr inte så mycket bättre heller. Så just nu är fokus där att bli hel och även reflektera över VARFÖR jag blev skadad och vad som behöver justeras. Var det för kallt ute? För lite klädsel på mig? Svag i muskelaturen? Trött muskel? Suttit hela dagen innan passet vilket bidrog? Dålig löpteknik? Det kan vara mycket olika saker och troligen en kombination av några av ovanstående anledningar men nu gäller det att försöka hitta den största boven och jobba på det! Så i och med detta blir det ännu lite mer fokus simning och lite mer cykel dessa kommande veckor.

Sista löppasset innan skadeuppehåll… Tillsammans med Hanna & Rickard. 

Simningen då.. med ca 6st simpass i veckan just nu och har ökat till distanser som inte trodde jag någonsin skulle utföra under samma pass innan. Simmade t.ex. mitt längsta distanspass hittills i lördags på 6000m (!). Jag blandar passen mellan fart, teknik, distans och styrke pass i simningen. Jag har mycket att jobba på när det kommer till tekniken vilket är grunden för farten, som är den jag vill förbättre primärt. Jag önskar dock att utvecklingen syntes tydligare eller gick snabbare, men jag vet att det tar lång tid innan det “händer något”. Jag ska i allafall till coachen i Skövde igen den 25 november för ett teknikpass, ser jag fram emot!

Just nu jobbar jag mycket med paddlar och dolme för att hitta rätt flytläge, få bättre grepp i vattnet och bli starkare. Jag har hittat mina paddlar (som går att anpassa efter handstorlek och vad man föredrar) och dolme hos Freker Sports. Toppen nöjd med dem! Innan hade jag en för stor dolme för min kroppsvikt, vilket gjorde att jag fick mer hjälp än vad jag bör, samt för stora paddlar vilket utsätter mina axlar för större skaderisk som hyfsat ny simmare.

Dagens pass körde jag t.ex. 1500m utan paus med paddlar och dolme för att träna på uthållighet och styrka i armtaget samtidigt. Sen är det ju såklart roligare när det går snabbare också, vilket det för med paddlarna 😉

Ni kan kika på bra paddlar och dolme HÄR. Med koden “SofiaH” får ni 10% rabatt på hela köpet!

Baddräkten i videon är också från grymma Freker Sports, badmössa från Colting wetsuits. 

Min form i cyklingen just nu vet jag knappt. Jag har primärt kört mina spinningpass som jag instruerar på World Class i Linköping 2-3 gånger i veckan. Under de passen fokuserar jag mest på att vara instruktör och inte på watt, puls eller ansträngning på det sättet som jag skulle om jag cyklade själv.

Igår fick jag dock in mitt första “riktiga” pass på trainern hemma i vardagsrummet. 7 x7min med 2 min lätt rull mellan. En besvikelse. Enligt mina fystester och coachens schema skulle jag ligga på 270-280 watt i intervallerna. Jag höll ungefär 260-270 watt första två intervallerna, sedan dog jag lite. Tredje blev runt 250 watt och de fyra sista runt 220 watt. Enligt coachen var det lite för att testa min nivå när jag kör på min egna trainer också så jag ska inte känna mig misslyckad men klart jag gör när jag inte lyckades genomföra passet som planerat. Men Men blev ändå taggad på att bli starkare och att utvecklas!

Kämpigt i söndags på intervallerna… 

Gör du status-check eller egna reflektioner då och då i din träning eller kör du bara på?

Kram från Sofia

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s