Crawlkurs LSF + teknikövningar

Ni som följer min blogg eller Instagram (@sofiahager) vet att jag har svårt för simningen och kämpar på med att simma efter coachens passupplägg 4-6 ggr/veckan och försöker åka till Skövde för hands-on tekniktips från coach varje eller varannan månad för att få specifika saker att tänka på tills nästa gång vi ses.

Nu har jag även börjat på en ny crawlkurs för vuxna av LSF (Linköpings simförening) på söndagar kl 19.00 (vilket är aningen för sent för mig att träna för min smak men kunde inte direkt välja tid så 😉 ) för att se om det kan ge en boost i min simning. Det roliga är att många vänner går samma kurs!

Så just nu om man delar upp det så har jag mina “egna simpass” som jag kör på egen hand som coachen planerat, jag har mina tekniktimmar med coach ca 1gång/månaden och nu även denna gruppträning 1gång/veckan.

Gruppträningen är fokus på teknik och fart men blir egentligen inte så mycket individanpassad teknik utan mer vad “nybörjare som oss” generellt behöver jobba på. Det är kul att få tips på övningar, inspirationen och glädjen av att simma i grupp men jag bör nog inte ha så höga förväntningar på att dessa tillfällen ska tillföra jättemycket på min simteknik eller fart i bassängen som jag kanske tänkte från början.

Jag tänkte nämna några teknikövningar som vi kört upprepande gånger och som jag skulle säga är bra för de flesta att väva in i programmet då och då, kanske välja en teknikövning varje pass att göra i insimmet? Svårt att beskriva dessa övningar i text (går säkert att googla smidigt) men ska försöka:

  • Släpande fingrar (också kallat krattan mm.) – Man simmar med vanligt armtag men under återhämtningen när armen/handen är över vattenytan ska man dra fingrarna eller hela handen längst med vattnet. Som att de “släpar” på ytan. Detta är för att träna på hög armbåge och avslappnat armtag.
  • Catch up – Vanligt armtag men att du nuddar händerna framför dig innan du börjar draget med andra handen. Bra för att tänka på att sträcka ut ordentligt framåt.
  • Knuten näve – Vanligt armtag men med knuten näve. För att träna på att dra vattnet med hela underarmen och inte bara tänka handen.
  • Superman med armtag – Vanliga superman så simmar man på sidan och jobbar med enbart benspark (för avancerad för mig än så länge). Därför gillar jag denna där man kör ca 6 benspark sedan vänder man sida med ett armtag, andas och sedan kör 6 benspark innan man vänder igen. Bra för att träna bl.a. benspark och rotation.
  • Omvänd paddel – En favoritövning just nu för mig där man tar sina paddlar men man håller dem uppochner i händerna (sätter inte fast dem med fingrarna) för att jobba med balansen i armtagen och att dra rätt. Med större yta att dra med och då paddeln inte “sitter fast” måste man automatiskt jobba med hög armbåge och dra med hela underarmen. En toppenövning för mig just nu då att få till hög armbåge och rätt drag är det jag jobbar mest på och jag tycker det är så svårt!

Jag har en hög till med teknikövningar på lager men jag tänker att jag börjar med dessa så tar vi flera i ett kommande blogginlägg längre fram.

20190109_191423

Bild från underbara Thanyapura i Thailand. 

Tips på bra paddlar (och all annan simutrustning) kan ni hitta på Freker.se och anger ni koden “SofiaH” så får ni 10% rabatt på hela köpet!

Vad har du för bra teknikövningar att dela med dig av? 

 

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s