Sommen Runt 2019 – Race Report

Mitt första lopp i klunga och tillsammans med Niklas. Vi körde båda med NocOut som ska köra sub-10 på Vätternrundan (VR).

Vi var 20pers i gruppen så vi delade upp oss i två klungor á 10 personer. Ett väldigt lagom antal tycker jag! Önskar att vi blir kanske 12-14 personer på VR.

Vi var på plats ca 1h innan start. 09.15 var det NocOut fotografering.

Det var aningen kallt innan start men jag försökte vara tuff och ville starta i kortärmat för jag visste att det skulle bli varmare och soligt en bit in i loppet. Starten gick 09.44 och vi cyklade fel direkt haha! Så vi virraderunt 1.5km extra innan vi var ute på rätt bana.

Det kändes riktigt bra från start, en bekväm och samspelt klunga trots backar och att just dessa 10 personer inte kört ihop innan.

Stannade vid första depån 5min efter ca 50km. Efter detta stopp började jag känna att jag får kämpa för att hålla fart i alla uppförsbackar, men så fort jag återhämtat mig och det var platt eller nerför tror jag att jag var en av de starkaste i gruppen.

Undrar hur jag ska kunna träna upp min styrka i backarna trots min skada då jag helst inte ska cykla uppför/trycka på eller träna benen tungt på gymet. Kanske bara får acceptera att jag får ta i lite extra då.

Mellan första och andra depån som var vid 90km flöt det också på bra. Här fick vi träna på omkörningar vilket var välbehövligt och bra.

Andra depåstoppet kände inte jag ens var nödvändigt (för jag behövde inte gå på toa). Men vi stannade 6-7min för alla som ville. Sedan rullade vi ut mot mål.

Här började jag känna mig starkare och starkare. Det händer alltid något med mig när jag närmar mig mål. Så sista biten gick fort och lätt.

Vi rullade i mål på 3h 55min och då med en liten felkörning. Snittade 32km/h om man inte räknar med stoppen (då blev det 30.8km/h).

Jag är väldigt glad att jag valde att vara med. Vi fick fantastiskt fint väder trots lite kallt i starten och blåsigt. Klungkörningen kändes säker och stabil hela vägen. Detta pass gjorde mig absolut mer bekväm med tankarna på VR!

Alltid kul att bättra på cykelbrännan också 😉

Känns också väldigt bra att jag inte alls fick ont i rumpan eller nacken och kände aldrig att jag tog slut på energi. Hade med mig en geloch sedan en vattenflaska och en flaska med koffein, salt och mineraler. Detta räckte fint hela vägen och gelen behövde jag inte ta. Nu efter loppet känner jag bara lite träningsvärk i sätesmusklerna men är pigg och glad!

Kram från Sofia

Advertisements

2 Replies to “Sommen Runt 2019 – Race Report”

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s