Tänker säkerhet – simning öppet vatten

När det kommer till triathlon finns det mycket risker när man tränar och tävlar. Som man såklart inte ska gå runt och tänka på eller få ångest av men det är viktigt att vara medveten och försöka minimera riskerna så mycket DU kan. Mycket beror på yttre omständigheter så som trafik, väder och otur.

Mestadels av riskerna finns i cykelmomentet men i detta inlägg kommer jag fokusera på simningen där det finns mycket att göra själv för att minimera risken för olycka.

Simning i öppet vatten kan vara läskigt och kännas främmande. Man vet aldrig hur vattnet agerar eller vad som kan finnas under ytan. Ofta så är inte vattnet spegelblankt så man ser faktiskt knappt något alls under vattnet. Beroende på vart man simmar kan det också vara båttrafik, vattensporter eller mycket andra folk som badar och leker.

Några saker att tänka på innan du simmar iväg:

  • Kolla av läget där du simmar. Är det mycket folk? Är det andra aktiviteter? Det bästa är såklart om du känner till stället lite så du vet att det är simvänligt och inte för mycket trafik.
  • Simma inte själv. Ha alltid med dig någon mer, antingen en till simmare eller någon som håller lite koll från land. Ett tips är också såklart att inte simma för långt från land ifall något skulle hända.
  • Vänj dig vid vattentemperaturen. Oavsett om det är kallt eller varmt, gå i vattnet och känn efter en stund, doppa hela kroppen innan du simmar iväg för att slippa den värsta chocken som kan komma.
  • Av säkerhetsskäl rekommenderar jag våtdräkt. Är vattentemperaturen över 23-24 grader kan det bli aningen varmt och du får känna efter. Men flygförmågan som våtdräkter ger är en trygghet och säkerhet.
  • Ett enkelt tips till att synas bättre ute i vattnet är en färgglad badmössa.
  • Navigera ofta för att se så inget främmande närmar sig. Variera gärna att andras åt båda håll för att hålla lite koll. Jag själv simmade nästan in i en svan här om dagen. Blev livrädd och simmade snabbt i land haha.
  • Utöver att ha en färgglad badmössa skulle jag rekommendera en flytboj. Detta är min nyaste investering (Safety Bouy från Freker) och jag kände mig genast lugnare för att jag vet att jag syns bättre för andra. Det är alltså en stor uppblåst boj (som också är vattentät så jag kunde lägga mina nycklar i den medans jag simmade!). Min är såklart rosa och kommer att användas på VARJE öppet vatten pass framöver. Ni ser den på bilderna ovan.

Har du några andra bra säkerhetstips för simning i öppet vatten?

Kram från Sofia

Leave a comment